NEJLEPŠÍ CHLAPSKÉ FILMY – ČÁST DRUHÁ

A jsem tu s druhou půlkou seznamu mých nejoblíbenějších podívaných pro muže, která je neméně kvalitní a ještě nabitější než ta první. V devadesátkách sice došla pára všem osmdesátkovým akčním bijcům, přesto se ale chlapským bijákům dařilo jako nikdy. A ani v novém tisíciletí není problém najít hromadu solidních a pamětihodných kousků.

MAFIÁNI (1990)

image12
Co se jen pamatuju, vždycky jsem chtěl bejt gangsterem.

Poslední ze svaté trojice mafiánských eposů, přinášející po romantizujícím retru (Kmotr) a brutální gangsterce (Zjizvená tvář) realistický obraz skutečných amerických mafošů z masa a krve, kteří se občas chovají jako idioti a jindy vám z nich běhá mráz po zádech. Ačkoli je hlavním hrdinou a vypravěčem filmu skutečný kriminálník Henry Hill (Liotta), krade si ho pro sebe Joe Pesci jako nevypočitatelný násilnický magor, kteroužto roli si se stejnou chutí zopakoval o pět let později v Scorseseho Casinu. To se má k Mafiánům jako Carlitova cesta ke Zjizvené tváři – oba filmy působí jako jeden rozseknutý na půl – takže o nášup máte postaráno. Nemluvě o dalších Scorseseho peckách jako Gangy New Yorku, Letec, Skrytá identita nebo Vlk z Wall Street.

Chlapský fakt: Po premiéře filmu byl skutečný Henry Hill vyloučen z programu na ochranu svědků, protože se každému chlubil, kdo ve skutečnosti je a vezl se na vlně popularity snímku.

OHEŇ (1991)

Filmový rok 1991 nám nadělil mimo jiné Terminátora 2 nebo Bod zlomu, ale jak už jsem naznačoval dříve, tohle není článek o robotech, přelomových efektech ani akčním skotačení. Je to článek o chlapech. A kterej chlap nechtěl bejt jako kluk hasičem?

image03

Podívejte, na něj… to je můj bratr, sakra!

Jak mi nedávno potvrdil šéf jednoho předního českého hasičského sboru, Oheň je spolu se Skleněným peklem tou nejkrásnější a nejrealističtější filmovou poctou mužům bojujícím s ohnivým živlem. Drama o bouřlivém vztahu dvou bratrů-hasičů (Russell a Baldwin) je pojednané s koňskou dávkou hrdinského patosu a zároveň jako jedny velké oldschoolové pyrotechnické orgie, které nemají obdoby. A čtyři roky nato se Ron Howard vrhl na další vysněné povolání každého kluka a natočil Apollo 13.

Chlapský fakt: Herečka Jennifer Jason Leigh po přečtení scénáře řekla režiséru Ronu Howardovi, že by si chtěla zahrát oheň, protože má ve filmu nejlepší roli.

POSLEDNÍ SKAUT (1991)

Tak proto tam nedal Smrtonosnou zbraň… Přesně tak. 48 hodin vlnu buddy movies nakoplo, Smrtonosná zbraň ji zacementovala, já osobně mám nejradši Tango a Cashe, ale přednost dostane Poslední skaut. S ním se parťácké filmy úspěšně přelily i do devadesátek (Zúčtování v Malém Tokiu, Mizerové, Křižovatka smrti), zatímco nové tisíciletí přineslo hlavně jejich libové parodie (Jednotka příliš rychlého nasazení, Starsky a Hutch, Benga v záloze, Jump Street 21).
image02

Nikdo tě nemá rád. Všichni tě nenáviděj. Prohraješ. Usměj se, debile.

Skauta jsem upřednostnil proto, že ze zmíněných snímků má podle mě nejzajímavější postavy. Zatímco ve Zbrani je v prdeli jen Gibson, tady jsou v prdeli oba hlavní hrdinové. Třetiřadému soukromému očku Joe Hallenbeckovi (Willis) i odepsanému fotbalistovi Jimmy Dixovi (Wayans) dal život pokouřit a oni se s tím vyrovnávají jeden chlastem a druhý koksem. Náhoda ale svede oba ztroskotance dohromady a oni se za verbálních i ostrých přestřelek zkamarádí, nakopou pár záporáckých řití a povstanou jako fénix z popela.

Chlapský fakt: Scenárista Shane Black (Smrtonosná zbraň, Poslední akční hrdina) psal scénář Skauta během natáčení Predátora, ve kterém si hrál vtipálka Hawkinse. Za scénář inkasoval rekordní honorář milion dolarů.

KRÁL RYBÁŘ (1991)

FISHERKING-SPTI-09.tif

Jen bych si přál, abych mohl nějak splatit svůj dluh a jít domů.

A ještě jeden zářez z jednadevadesátého. Úspěšný a samolibý diskžokej v rádiu Jack  (Bridges) padne ze dne na den tvrdě na dno, když labilní posluchač vezme vážně jeho ironicky myšlenou radu a vystřílí restauraci. O pár let později se Jack utápí v chlastu a sebelítosti a náhodou se potkává s příbuzným jedné z obětí, bláznivým Parrym (Williams). A oběma mužům zničeným stejnou tragédií svitne naděje na vykoupení… Terry Gilliam nikdy netočil normální filmy a tenhle není výjimkou. Drsné, vtipné, poetické… a dojemné jako blázen.

Chlapský fakt: Postava Jacka byla inspirována skandálním diskjockeyem Howardem Sternem.

NESMIŘITELNÍ (1992)

Ve filmovém roce 1992 se mimo jiné jistá partička gaunerů po zfušované akci navzájem postřílela v jednom skladu, Harrison Ford prchal před Tommy Lee Jonesem a Steven Seagal navařil teroristům na letadlové lodi smrtící menu.

image06

Jo, zabíjel jsem ženy a děti. Zabíjel jsem všechno, co chodilo nebo se plazilo. A teď zabiju tebe.

Pouhé dva roky po Tanci s vlky jsme se dočkali dalšího oscarového westernu, což není zrovna žánr, který by Oscary sbíral ve velkém. Nebyla to sice taková palba jako u Tance, který posbíral 7 sošek, ale i 4 pozlacení plešouni (za nejlepší film, Clintovu režii, pro parádního záporáka Hackmana a za střih) jsou sakra slušné skóre. Nesmiřitelné, Clintův v pořadí 15. western, nazval magazín Time tzv. Clintessencí, tedy kvintesenci všeho, co Clint v tomto žánru představoval. Clint v něm nezvykle a příjemně realisticky zúčtoval s žánrem, který ho kdysi vynesl na výsluní, a umetl cestu dalším skvělým devadesátkovým westernům jako Tombstone nebo Wyatt Earp.

Chlapský fakt: Clint věnoval film režisérům Sergio Leonemu a Donu Siegelovi (Drsný Harry, Útěk z Alcatrazu), s nimiž natočil své nejlepší filmy a od kterých se nejvíc přiučil režírování.

SCHINDLERůV SEZNAM (1993)

Když se rok po Nesmiřitelných pokusil zúčtovat se svou kariérou osmdesátkové akční hvězdy Arnie, skončilo to podivným propadákem Poslední akční hrdina. Slyovi se to v Demolition Manovi podařilo výrazně líp a ještě k tomu přihodil Cliffhangera, jenže ve stejném roce se rozhodl účtovat i Steven Spielberg. S holocaustem.

image14

Kdo zachrání jeden život, zachrání celý svět.

Na střední škole mě (sedmi)oscarové černobílé tříhodinovky o holocaustu lákaly stejně málo jako oscarové tříhodinovky o skladatelích vážné hudby, dneska se od Schindlerova seznamu a Amadea nemůžu odtrhnout. Skutečný příběh jednoho zmateného dobra (Neeson), které lavíruje mezi absolutním Dobrem (humanistický židovský účetní) a absolutním Zlem (bezcitný šéf koncentráku), a postupně se přerodí ze sobeckého byznysmena bezskrupulózně vydělávajícho na válce, v samaritána, co zachránil přes tisíc životů, je stejně jako Amadeus mistrovsky odvyprávěným kouskem, stojícím na dobře napsaných a zahraných postavách a bravurní filmařině.

Chlapský fakt: Spielberg odkázal svůj režisérský honorář Shoah Foundation, nadaci shromažďující svědectví těch, co přežili holokaust.

VOLNÝ PÁD (1993)

image04

Já že jsem ten špatnej?

Taxikář devadesátých let. Jako mladší jsem se bavil tím, jak to hrdina (k nepoznání proměněný Douglas) nandá každému, kdo se do něj sere, ale neztotožňoval jsem se s ním, jeho problémy mi byly cizí. S odstupem času ho už chápu. Denně nás otravují tisíce věcí, proti kterým je slušný člověk často bezbranný. Nebo není? Rozhřešení divákovi dává polda Prendergast (Duvall), který je hrdinovi celou dobu v patách a na konci pekelného dne díky němu pochopí, že člověk si musí umět v životě dupnout, ale nemůže to být dupnutí na něčí krk.

Chlapský fakt: Než scénář doputoval k Michaelu Douglasovi, který se pro něj nadchl, odmítlo ho každé studio v Hollywoodu.

 
VYKOUPENÍ Z VĚZNICE SHAWSHANK (1994)

Tim Robbins And Morgan Freeman In 'The Shawshank Redemption'

Strach dělá z lidí vězně. Naděje jim dává křídla.

V době svého uvedení nešťastně zapadlý a trestuhodně nedoceněný, o pár let později pravidelně vítězící v anketách o nejlepší/nejoblíbenější film všech dob. A vedle Rockyho a Stůj při mně další horký kandidát na ultimátní feel good movie (a nejlepe zfilmovanou kingovku), i když moc optimisticky zrovna nezačíná. Účetní Andy (Robbins) putuje do vězení, kde se s ním zprvu dvakrát nemazlí. Pak se ale spřátelí s mazákem Redem (Freeman) a zrodí se naděje, která může člověka zachránit, stejně jako zničit. O pět let později Frank Darabont úspěšně vstoupil podruhé do téže řeky, když natočil další dojemnou vězeňskou kingovku Zelená míle.

Chlapský fakt: Scéna, kdy spolu Andy a Red poprvé promluví, se natáčela celý den. Morgan Freeman tak dlouhých 9 hodin bez jediného náznaku protestu chytal baseballový míček. Druhý den pak měl ruku kvůli bolesti v paži zavěšenou do šátku.

STATEČNÉ SRDCE (1995)

Rok 1995, to byla jedna chlapská pecka za druhou: Obvyklí podezřelí, Sedm, Casino, Krvavý příliv, Mizerové, Desperado… A já z něj vybral hned čtyři filmy hodné vaší pozornosti.

image20

Ano, bojujte, a možná zemřete. Utečte, a budete žít… aspoň na chvíli. A až budete za mnoho let ležet na smrtelné posteli, budete chtít vyměnit všechny ty prožité dny, za jednu jedinou šanci vrátit se sem a říct svým nepřátelům, že vám můžou vzít vaše životy, ale nemůžou vám vzít VAŠI SVOBODU!!!

Miloval dvě věci – svou ženu a svobodu – a oni mu oboje vzali. Teď je to osobní… i národní! Husarský kousek především scenáristy Randalla Wallace, protože vytvořit svému předkovi takový monumentální pomník, to tedy klobouk dolů. O tři roky mladší Královna Alžběta je pro mě nejlepším nebitevním historickým filmem, Statečné srdce je pro mě tím nejlepším bitevním, i když než sympaticky naturalistickými bitvami mě okouzluje velkolepou a silnou romancí. Po zásluze oceněno pěti Oscary, včetně Oscara za nejlepší film a režii (Gibson). Uteklo pět let a Mel to nandal Angličanům znova v Emmerichově Patriotovi – další oscarová klasika se sice nekonala, ale slušná historická podívaná ano.

Chlapský fakt:  Mel Gibson je výrazně menší, než byl skutečný William Wallace, na což je ve filmu narážka. V bitevní scéně u Stirling jeden voják řekne To je William Wallace. a druhý mu odpoví Nemůže být, je moc malý.

ZLATÉ OKO (1995)

Bez Bonda, stejně jako bez Ramba, by to samozřejmě nešlo. Proč? Oba ztělesňují ty nejarchetypálnější mužské fantazie – jeden nezdolného válečníka brodícího se bahnem a krví a kosícím nepřátele po desítkách co největším kanónem (nebo kudlou), druhý frajerského dobrodruha se vším ušitým na míru – oblekem, autem, hodinkami, drinkem, představovací hláškou – který zabíjí muže stejně snadno jako svádí ženy. Je-li Rambo meč, 007 je skalpel… a kluk, co si ani v dospělosti nikdy nepřestal hrát. A kdo nabízí lepší hračky, než tajná služba?

image19

Natalya: To zničíte všechno, do čeho nasednete?
James: Standartní operační postup. Kluci a jejich hračky.

Hlavní hrdina nejdelší filmové série je tu s námi už od začátku 60. let, kdy představoval jednu z prvních akčních vlaštovek. O dvacet let později ale mezi všemi těmi Ramby, Indiana Jonesy a Smrtonosnými zbraněmi a pastmi, zoufale nestíhal a tak si dal svou zatím nejdelší, šestiletou pauzu. Vrátil se v půlce devadesátek s novou (již pátou), lišácky se usmívající tváří Pierce Brosnana a s plnou akční a hláškující parádou. A když se o tři filmy později stal Brosnanův 007 komiksovou karikaturou sebe sama jezdící v neviditelném autě, byl to opět Martin Campbell, kdo zařídil nové famózní zmrtvývstání legendy. Tentokrát ve věrohodnější, fyzičtější, zranitelnější a labilnější podobě, která ji nasměrovala do nového tisíciletí.

Chlapský fakt: Goldeneye je jméno plážového domu na Jamajce, kde psal Ian Fleming bondovské příběhy. Zlaté oko je přitom paradoxně prvním filmem o Bondovi, který neodkazuje na žádný Flemingův román nebo povídku.

NELÍTOSTNÝ SOUBOJ (1995)

image16

Hanna: Tys nikdy nechtěl žít normálním životem?
McCauley: Co to sakra je?

Lahůdková krimi sága 90. let, v jejímž závěru nebudete vědět, komu fandit víc a díky které vypadá Temný rytíř jak vypadá. Pacino vs. De Niro, profík, který „neumí a nechce dělat nic jiného“ proti profíkovi se stejnou diagnózou na opačné straně barikády, ve fatálním, nelítostném souboji, ozdobeném jednou z nejlepších a nejrealističtějších filmových přestřelek. Režisér Michael Mann následně natočil dlouhou řádku přinejmenším zajímavých chlapských snímků (Insider, Ali, Collateral, Miami Vice, Veřejní nepřátelé), Nelítostný souboj se ale jemu ani nikomu jinému trumfnout už nepodařilo.

Chlapský fakt: Film je remakem o šest let staršího Mannova televizního snímku Přepadení v L. A.

NÁJEMNÍ VRAZI (1995)

image15

Byl jednou jeden vrabčáček, co když letěl přečkat zimu na jih, zmrzl a spadl na zem. Jako by to nestačilo, vykadila se na něj kráva, ale to teplý lejno ho rozmrazilo. A jak mu bylo teplo a byl rád, že žije, začal si prozpěvovat. Jenže ho uslyšela hladová kočka, vyhrabala ho z lejna a sežrala ho. Z toho plyne poučení: ne každej, kdo na tebe sere, je tvůj nepřítel, a ne každej, kdo tě vytáhne ze sraček je tvůj přítel. A jestli je ti teplo a seš šťastnej, měl bys radši držet hubu.

Jeden z mých nejoblíbenějších akčňáků, ve kterém se v polovině 90. let sešli veteráni, jejichž kariéry pohasínaly (Sly, režisér Smrtonosných zbraní Richard Donner) s nastupujícími dravými nováčky (Banderas, bratři Wachovští podepsaní pod scénářem) a to za dohledu legendárního producenta akčních filmů, Joela Silvera. Soupeření pokorného zabijáckého stařešiny (Sly) s drzou mladou krví (Banderas), která se chce za každou cenu stát jedničkou v oboru, nabízí téměř non-stop akční jízdu s pár příjemně melancholickými zastávkami a eso v rukávu v podobě Banderasova famózně odehraného excentrického záporáka.

Chlapský fakt: Joel Silver produkoval mimo jiné Komando, Predátora, Smrtonosné zbraně, Smrtonosné pasti, Posledního skauta, Demolition Mana, Boeing 747 v ohrožení nebo trilogii Matrix. Jo, má toho na triku fakt hodně.

L. A . PŘÍSNĚ TAJNÉ (1997)
image07

Ed: Proto jsem se stal poldou. Chtěl jsem chytat chlápky, co si mysleli, že jim to projde. Mělo by to být o spravedlnosti. Někde cestou jsem na to ale zapomněl… Proč ses ty stal poldou?
Jack:
Už se nepamatuju.

Konečně nějaká kriminálka z drsné školy (konkrétně z pera Jamese Ellroye) a zároveň – Training Day promine – nejlepší policajtský film vůbec. Různorodá trojice poldů – prchlivá i citlivá mlátička Bud White (Crowe), kluzký, nicméně po spravedlnosti toužící kariérista Ed Exley (Pierce) a ležérní Jack Vincennes (Spacey) musí v blyštivém, ale prohnilém Los Angeles 50. let překonat vzájemné rozpory a spojit síly, aby vyřešili mimořádně krvavý, zamotaný a hodně vysoko vedoucí případ. Skvělý scénář (oceněný Oscarem), skvělí herci, skvělá retro výprava a atmosféra. Čirá žánrová radost. Ve stejném roce mělo premiéru i další ambiciózní a silně obsazené, ale ne tak vydařené policajtské drámo Země policajtů se Slyem, DeNirem a Keitelem.

Chlapský fakt:  Po úspěchu filmu vznikl v roce 2003 pilotní díl stejnojmenného seriálu HBO s Kieferem Sutherlandem. Z projektu nakonec sešlo.

KLUB RVÁČů (1997)

image13

Podívej, ty lidi, po kterejch jdeš, jsou lidi, na kterejch jseš závislej. Vaříme tvý jídla, vyhazujem tvý odpadky, spojujem tvý hovory, řídíme tvý sanitky. Hlídáme tě, když spíš. Tak se do nás… neser.

A zase jedna velkoměstská depka a la Taxikář. Nic vás neprobudí z letargie a otupění lépe než bolest, tak si nechte rozbít hubu a ráno mi zavolejte. Aneb lék na nespavost a civilizaci od Davida Finchera a jeho nejlepší věc. Fincherovo dokonalé převedení Palahniukova kontroverzního a znepokojivého románu do filmu zaslouží obdiv, vedle scénáře na tom má zásadní podíl hlavně skvělá hudba, herecké koncerty Nortona, Pitta a Bonham Carterové, sexy ponurý vizuál a kopec režijních nápadů. Závěr filmu je pak v mém osobním top tenu nejlepších filmových konců všech dob (a tím nemyslím jen finální twist).

Chlapský fakt: Hned při první scéně, kde má hlavní postava (Norton) na parkovišti udeřit Tylera (Pitt) „tak silně, jak jen může“, Norton (předtím tajně instruovaný Fincherem) opravdu zasáhl Pitta do ucha, ač měl úder jen předstírat. Pitt tedy autenticky trpí a Norton se autenticky směje.

POKREVNÍ BRATŘI (1999)

Ani v letech 1998 (Zachraňte vojína Ryana, Armageddon, Krycí jméno Donnie Brasco, Ronin…) a 1999 (Odplata, Zelená míle, 8 mm…) rozhodně nebyla o chlapské filmy nouze. Jeden přitom v době svého uvedení do kin trestuhodně zapadl, ale na pultech videopůjčoven se stal kultem.

BoondockSaintsGame_THUMB

Murphy: Existují nejrůznější úrovně zla. Pokud jste se jen trochu pošpinili, žádáme vás, abyste nepřekračovali hranice zkaženosti.
Connor: Protože jestli tak učiníte, jednoho dne se otočíte a uvidíte za sebou nás tři. A tehdy sklidíte, to co jste zaseli.
Murphy: A my vás pošleme k vašemu bohovi.

Debut jako hovado. Vigilantský multi-kulti náboženský akčňák, ve kterém dva pobožní irští bráchové čistí Boston od ruské a italské mafie za zvuků nádherné náboženské, irské a klasické hudby. Troy Duffy, evidentně fanoušek Tarantina i Wooa, s nadhledem i roztomilou naivitou chrlí jeden nápad, gag a silnou scénu za druhou a zábavně čachruje s chronologií vyprávění. Dobré obsazení v čele s okouzlujícím Willemem Dafoem, zjevně si užívajícím roli homosexuálního Sherlocka Holmese. Mimochodem když jsem tenhle film viděl poprvé, strašně jsem zatoužil po tetování obou bratrů a rodiče mi ho tenkrát jen horko těžko vymluvili, za což jim dnes patří můj dík.

Chlapský fakt: V poslední scéně u soudu, když Connor a Murphy začínají proslov větou „Now you will receive us…“, je ve skutečnosti tato fráze podobná s mottem speciální jednotky SWAT. Jen místo „you will see my team“ zakončí řeč „you will see we three“.

VYVOLENÝ (2000)

V roce 2000 měl premiéru třeba Gladiátor nebo Ponorka U 571, ale já sáhnu po filmu, v němž Bruce Willis celou dobu vypadá, že se každou chvíli rozbrečí… a nakonec se opravdu rozbrečí.

image01

Víš, co je nejstrašidelnější věc ze všech? Nevědět, kam patříš. Nevědět proč jsi tady… To je… prostě příšerný pocit.

S životem posmutnělého sekuriťáka Davida (Willis) něco není v pořádku a on neví co. Pak jednoho dne přežije jako jediný zcela nezraněn vlakovou tragédii a na scéně se objeví záhadný, extrémně křehký Elijah (Jackson) a nabídne mu bláznivé vysvětlení – že je David vlastně zakukleným superhrdinou… Ne, tohle není váš oblíbený Spider-man ze sousedství. Ani Batman nebo Superman. M. Night Shyamalan vystřihl po Šestém smyslu další nadpřirozený thriller, který mu v devadesátkách zajistil auru geniálního filmaře. Po duchách si vzal na paškál superheroje, ke kterým přistoupil nečekaně realisticky, a stvořil melancholický filmový bonbónek nejen pro komiksové fanoušky.

Chlapský fakt: Osteogenesis Imperfecta, choroba, kterou trpí Elijah, je skutečným onemocněním, byť velmi vzácným.

NEPŘÍTEL PŘED BRANAMI (2001)

Možná nejkontroverznější volba mého seznamu. Ze všech pamětihodných válečných filmů – a že jich je – jsem si vybral jeden jediný. A není to Apokalypsa, není to Četa, není to Olověná vesta, Ponorka ani Zachraňte vojína Ryana. Tak co to k sakru může být??
image17

Danilov: Naši muži mají na výběr jen zda se nechají zastřelit od Němců nebo od nás.  Je ale ještě další cesta. Cesta odvahy. Cesta lásky k vlasti. Musíme je přesvědčit, že vítězství je možné. Musíme jim dát naději, pýchu, touhu bojovat. Ano, potřebujeme příklady, ale ne odstrašující. Příklady k následování. Co potřebujeme jsou… hrdinové.
Chruščov: A vy tu okolo znáte nějaké hrdiny?
Danilov: Ano, soudruhu. Jednoho znám.

Tmavomodrý svět, Pearl Harbor, Nepřítel před branami. Rok 2001 byl rokem válečných filmů z druhé světové s milostnými trojúhelníky (čestnou výjimkou budiž Černý jestřáb sestřelen). V Nepříteli, velkorysé evropské koprodukci, jsme nevybíravě vhozeni do děsivého mlýnku na maso jménem bitva o Stalingrad, na jejímž pozadí sledujeme jak vznik a rozpad přátelství hrdinného odstřelovače Zajceva (Law) s šikovným politrukem Danilovem (Fiennes), mezi které vstoupí láska ke stejné ženě, tak napínavý souboj Zajceva s německým elitním sniperem Konigem (Harris). Nechybí zajímavé postavy, silné a zapamatovatelné scény (příjezd do Stalingradu, kašna), akce, zvraty i pocit závratné hrůzy z válečného zmaru.

Chlapský fakt: Některými filmovými scénami (např. scénou v kašně) se inspirovala hra Call of Duty z roku 2003.

MASTER AND COMMANDER (2003)

image00

Nejlepší námořní film vůbec, který bohužel skončil hluboko ve stínu úspěšnějšího Gladiátora a tak nejen já už roky marně čekám na jeho pokračování. Crowe se tu pod vedením jiného talentovaného režisérského barda vydal na další filmařsky špičkovou a strhující historickou štaci, odehrávající se tentokrát z 90 procent na moři. Story o přátelství dvou mužů s odlišnou životní filozofií – vojensky disciplinovaného kapitána (Crowe) a anarchistického lodního doktora (Bettany) – a fanatickém pronásledování tajemné nepřátelské lodi,  je výjimečná především realistickou sondou do života posádky britské válečné lodi za napoleonských válek. Vezmu-li v potaz, jak jsem byl jako malej odvařenej ze směšně naivního a laciného Černého korzára, z tohohle bych mě tehdy asi kleplo.

Chlapský fakt: Crowe a Bettany (kteří se kvůli filmu naučili hrát na housle a violoncello) a další herci absolvovali před natáčením výcvik, díky němuž si mohli udělat dobrou představu o tom, jak vypadal život na lodi v roce 1800. V přestávkách mezi natáčením pak hráli rugby, aby se sžili a na plátně působili jako sehraná lodní posádka.

96 HODIN (2008)

V novém tisíciletí se akčním filmům nedařilo nejlíp – osmdesátkoví bijci vyklidili pole komiksovým superhrdinům a akční scény se začaly pod vlivem bourneovské trilogie zběsile stříhat, přičemž výsledkem často byl a je pouze otravný bordel. Přesto se i tady našla řada kvalitních záležitostí. A snad největší obliby dosáhl ten, od kterého nikdo nic nečekal a který se nestyděl vytasit s tou nejohranější zápletkou vůbec.
image10

Nevím, kdo jste. Nevím, co chcete. Jestli chcete výkupné, řeknu vám hned, že nemám peníze. To, co ale mám, je velmi neobvyklý druh schopností. Schopností, které jsem potřeboval celou svou kariéru. Schopností, které jsou noční můrou pro lidi jako jste vy. Když moji dceru teď necháte jít, tak to nechám být. Nebudu vás hledat. Nebudu vás pronásledovat. Ale jestli ne, tak vás hledat budu. Najdu si vás. A zabiju vás.

Unesli mu dceru a to neměli dělat. KURVA neměli. Jeden z nejslavnějších filmových telefonátů končí a Bryan Mills (Neeson), smrtící špión zkřížený s naštvaným fotrem, vyráží do Paříže zachránit svou holčičku, přičemž je mu buřt kolik kostí a vazů albánských překupníků s bílým masem (a jejich vysoce postavených spojenců) bude muset zlomit, aby jim ji vyrval. A vy mu budete fandit jako málokterému akčnímu hrdinovi. Proč? Protože by se do podobné situace mohla klidně dostat i vaše dcera a pak byste chtěli, aby byl po ruce někdo podobný (já po zhlédnutí filmu koupil své drahé polovičce aspoň pepřák), a protože Mills je nejen supervýkonným zabijákem, ale také roztomile neohrabaným a starostlivým rozvedeným taťkou. Proto se tenhle nepřiznaný remake Komanda těší takové oblibě u divaček, třebaže je jinak dost temný a brutální.

Chlapský fakt: Bojové umění, které ve filmu používá Liam Neeson, je z větší části filipínské Kali s prvky Jeet Kune Do, které používal Bruce Lee.

TEMNÝ RYTÍŘ (2008)

image05

Můžeš zemřít jako hrdina, nebo žít tak dlouho, až se z tebe stane padouch.

Kde Burton s obřím úspěchem vsadil na ateliérovou grotesknost, tam Nolan o dvě dekády později uspěl s přístupem přesně opačným – extrémním realismem a propracovanými postavami – a ještě oslnivěji. Ostatně který superhrdina k tomu vybízí víc, než ten, který nemá žádné superschopnosti a musí je suplovat parádními technologickými hračkami? Místo vláčného a intimního Vyvoleného nás ale čekal hutný a epický blockbusterový boj o duši Gothamu, sváděný trojicí mužů – bojem se zločinem unaveným Brucem Waynem aka Batmanem (Bale), nevyzpytatelným Jokerem (Ledger) a mezi nimi chyceným neúplatným Harveym Dentem (Eckhart). Nolan ho vyšponoval co to šlo a jednou provždy přepsal svět filmových komiksáren.

Chlapský fakt: Po Ledgerově smrti jeho otec zveřejnil zápisník, do kterého si herec zapisoval nápady k pojetí Jokera. Na poslední list zápisníku napsal přes celou stránku: Bye, bye.

GRAN TORINO (2008)

image18

Chceš vědět, jaký je to zabít člověka? Je to sakra hnusný, takový to je. Jediná horší věc je dostat za to medaili…  za zabití nějakýho ubohýho děcka, co se jen chtělo vzdát. Jo, nějakýho vystrašenýho blbečka jako seš ty. Střelil jsem ho do ksichtu tou puškou, co jsi před chvílí držel v ruce. Neuteče den, abych na to nepomyslel a něco takovýho rozhodně nechceš zažít.

Po Nesmiřitelných Clint na ještě mnohem starší kolena než minule účtuje podruhé, tentokrát ne s westerny, ale rovnou se všemi svými nevrlými a drsnými samotáři se zlatým srdcem. A jím odehraná i odrežírovaná proměna xenofobního důchodce Walta Kowalského (Clint svého času plašil vodu, že jde o jeho poslední roli) v hrdinu barevné předměstské komunity je ukázkově odvyprávěný feel good movie. K němuž se váže jedna naprosto nepochopitelná a dechvyrájící historická křivda – nezískal nejen žádného Oscara, ale dokonce ani jednu nominaci!

Chlapský fakt: Walt (Eastwood) řekne během celého filmu dohromady 53 urážek.

KRÁLOVA ŘEČ (2010)

I když bych Oscara 2010 šoupl spíš Sorkinově , Fincherově a Eisenbergově dialogové kanonádě Social Network, v tomhle seznamu nesmí ukoktaná Králova řeč chybět.

film-the-kings-speech-the-kings-speech-actors-colin-firth-geoffrey-rush-geoffrey-rush

Colin Firth jako muž, který nechtěl být králem, a Geoffrey Rush jako jeho svérázný plebejský logoped, co sice nemá lékařský diplom, zato má naštěstí dostatek empatie a trpělivosti s mimořádně zablokovaným a popudlivým pacientem. Zručně napsaná a v ošumělých barevných tónech těsně předválečné Anglie staromilsky vyprávěná královská konverzačka o jednom chlapském přátelství a dvojí herecký koncert.

Chlapský fakt: Hlavní role krále byla psána na tělo herci Paulu Bettanymu, který ji ale odmítl z důvodu, aby mohl trávit více času s rodinou. Přiznal se, že svého rozhodnutí později litoval. Firth za něj zaskočil a získal Zlatý Glóbus a Oscara.

RIVALOVÉ (2014)

image11

Rivalové mě k sepsání tohoto seznamu přivedli, Rivaly taky skončíme. Pro Rona Howarda je to po Ohni druhý zářez v mém seznamu a v jeho filmografii by se našli i mnozí další kandidáti – Apollo 13, Čistá duše, Těžká váha, Frost/Nixon nebo aktuální V srdci moře. Co k filmu dodat? Špičkové živopisně-sportovní drama o dvojici povahově rozdílných soupeřů, které ale spojuje talent a vášeň pro závodění, při němž neustále balancují na hraně života a smrti, do čehož se ještě navzájem hecují a zároveň se tím posunují dál. Propracované postavy a jejich vztah, děj i pro nefandy F1 srozumitelný, zajímavý a ukázkově vygradovaný do strhujícího finále, napětí by se dalo krájet a emoce z toho jen prýští. Vynikající Daniel Brühl jako precizní Niki Lauda.

Chlapský fakt: V rámci přípravy na roli Laudy, strávil Bruhl spoustu času se skutečným Laudou. Po zhlédnutí hotového filmu se na něj Lauda obrátil a zeptal se ho: To jsem vážně takový kokot?

 
Tak to byl seznam mých nejoblíbenějších chlapských filmů, filmů o mužích a jejich přátelství, soupeření, bratrství, hrdinství, osamělosti, vzestupech, pádech a vykoupení. Filmů, které si kdykoliv rád připomenu, protože mě nejen baví zvládnutým řemeslem, ale i nutí přemýšlet, inspirují, povznášejí. Díky za ně.

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s