Recenze – Feud: Bette and Joan

C40Qc_mXUAAQsKI

Ryan Murphy frčí. A my mu to přejem, protože ten chlap televizácká nám dělá radost. Je totiž scenáristicky a režijně podepsaný pod fenomenálním American Horror Story,  taky pod Scream Queens, plus producentsky zaštítil horor Děs po setmění (což je překvapivě fajn remake chabé sedmdesátkové vyvražďovačky Děsivý soumrak nad městem). Na AHS Murphy nedávno úspěšně navázal s American Crime Story, kterým se přeorientoval z hororů na dramata podle skutečných událostí. Ve svém nejnovějším seriálovém počinu Feud (Svár) ale oba žánry zajímavě propojil – Feud je totiž drama podle skutečných událostí, kterými je natáčení několika hororů.

MV5BZmI0M2VmNTgtMWVhYS00Zjg1LTk1YTYtNmJmMjRkZmMwYTc2XkEyXkFqcGdeQXVyNTA4NzY1MzY@._V1_UY1200_CR74,0,630,1200_AL_

Tématem seriálu mají být slavné spory a nepřátelství a po vzoru AHS a ACS chce každá sérii nabízet jiný konflikt, postavy a (uzavřený) příběh. První, osmidílná řada nazvaná Bette and Joan mapuje příběh památné války, kterou spolu vedly hollywoodské hvězdy, sexbomba Joan Crawford a oceňovaná charakterní herečka Bette Davis. Obě zastihujeme v momentě, kdy jejich tělesné schránky a tím pádem i kariéry uvadají, pročež se v zoufalství upíšou natáčení béčkového hororu, který by se rád svezl na čerstvém úspěchu Psycha. Jmenuje se What ever happened to Baby Jane? a pojednává o dvou fatálně znesvářených postarších sestrách nucených žít spolu v jednom domě. Ačkoli snímek může být pro obě herečky poslední záchranou před pádem do zapomnění, jejich letité soupeření a nevraživost se během natáčení nezadržitelně derou na povrch a mění samotné natáčení v horor. A to hlavně pro měkkého režiséra Aldriche (jinak známého autora chlapských podívaných, např. Tucet špinavců), uvězněného tak mezi dvěma mlýnskými kameny.

170301201427-01-bette-joan-feud---restricted-exlarge-169

feud-little-gold-men

images

Feud: Bette and Joan je po všech stránkách špičkové drama a zároveň nejmonumentálnější a nejlepší reklama na horor, jaká kdy vznikla. Už po pár zhlédnutých dílech si začnete stahovat Baby Jane, o tom nepochybujte. Osobně ale radím zhlédnout film ještě před seriálem, protože ten obsahuje ty nejtěžkotonážnější spojlery. Zároveň radím si před zhlédnutím seriálu nic o celé historické kauze nečíst, ať se nepřipravíte o překvapení. Jediné, co jsem před rozkoukáním seriálu věděl, bylo, že Baby Jane je uváděná v knize 100 hororů, které musíte vidět. Ale byl to ve své době hit nebo propadák? Opravdu nakopl oběma herečkám i režisérovi kariéry, jak doufali? Dostala za něj některá z nich vytouženého Oscara? A usmířily se ty dvě nakonec? Doporučuju nechat seriál, ať vám na tyhle otázky odpoví.

living__990984417_620x

Původně mělo jít o celovečerní film věnovaný pouze natáčení Baby Jane (a la Hitchcock z roku 2012), Murphy se ale naštěstí rozhodl jej rozepsat do seriálové podoby, přičemž unikátní pohled do zákulisí vzniku Baby Jane nakonec zabírá jen polovinu stopáže. Aniž bychom to tušili, sledujeme zároveň vznik celého, hodně specifického hororového/thrillerového subžánru zvaného hagsploitation (též označovaného hag horror, psycho-biddy nebo Grande Dame Guignol), který Baby Jane odstartovala a který stojí na odkvetlých krasavicích, co se na stará kolena stávají labilními a terorizují své nejbližší. Jeho zakladatelé Crawford, Davis i Aldrich k němu později přispěli ještě dvěma přírůstky – Strait-Jacket (1964, scénář autor Psycha Robert Bloch a režie klasik William Castle) a Sladká Charlotte (1964, režie Aldrich) – jimž je věnována druhá polovina seriálu. Letmo zmíněn je tu i horor stojící mimo hagsploitation, Dáma v kleciv němž stejně jako ve Sladké Charlotte ztvárnila hlavní roli herečka Olivia de Havilland, v seriálu představovaná Catherine Zeta Jones. V posledním díle seriálu se pak podíváme na plac předposledního snímku Joan Crawford, úsměvného hororového béčka Trog (1970). A zapátráte-li ve filmografiích obou hereček, objevíte v nich hororů ještě celou řadu (I Saw What You Did, Dead Ringer, Nanny, Journey to the Midnight) a to včetně klasik Burnt Offerings nebo Watcher in the Woods.

maxresdefault

A teď k tomu špičkovému dramatu. Feud, to je nomen omen. Konflikt je tu všudypřítomný – postavy jsou neustále vrhány proti sobě jako kulečníkové koule, snad v každé scéně se někdo s někým hádá, někdo někomu vyhrožuje nebo je někdo někým/něčím ponižován. Postavy jsou přitom komplexní, zajímavé, živé a tím pádem uvěřitelné a zábavné, dialogy pak plné cynických hlášek a jedinou větou schopné postihnout podstaty vztahů, problémů a traumat, no a obsazení a herecké výkony, ty jsou jednoduše… famózní. Nejvděčnější postavu učebnicové hysterky Joan vyfasovala Jessica Lange, která opakovaně excelovala už v AHS a Murphymu vděčí už za několikátou roli, pro niž by jiné herečky (nejen jejího věku) zabíjely. I když výraz “excelovala” zdaleka nevystihuje skutečnost – přesnější by bylo napsat, že je-li AHS fenoménem, výkon Lange je samostatným fenoménem uvnitř tohohle fenoménu. Celou tou tirádou směřuji k tomu, že i zde je Lange naprosto přesná a podmanivá, a právě proto budou mnozí její arogantní a manipulativní charakter upřímně nenávidět, byť je patřičně polidštěn. Koho si divák naopak hned oblíbí je rozumná a cynicky hláškující Bette (cynicky tu hláškují všichni, ale Bette nejvíc) v podání i v sedmdesáti (!) obdivuhodně sexy Susan Sarandon a roztomilý nešťastník Aldrich hraný Alfredem Molinou. V neméně barvitých vedlejších rolích pak baví Stanley Tucci jako brutálně upřímný producent Jack Warner, Judy Davis coby buldočí bulvární sloupkařka nebo Jackie Hoffman v roli Joaniny služky Mamacity s jediným (kamenným) výrazem obličeje, který perfektně kontrastuje s emocionální nevyrovnaností Crawford. Jinak z AHS se tu mihnou i Sarah Paulson nebo Kathy “Misery” Bates.

Bette-and-Joan-Feud-horz

fm2_1746-copy

A zde umožním vstup své drahé manželce, která seriál prožívala se mnou, aby se vyjádřila k jeho hlavním tématům: Okrem špičkového remesla oceňujem na Feud úžasný vhľad do ženskej duše a problémov. Či už je to základný motív vädnúcej krásy (slovami postavy Kathy Bates, od istého veku zrazu začnete byť neviditeľná), skĺbenie rodiny a kariéry, ktoré sa nedarí ani jednej z hlavných postáv, alebo boj oboch herečiek so sexizmom v Hollywoode. Hoci sa od tej doby situácia trochu posunula, s témami vo Feud sa určite stále stotožní nejedna z nás. Vo výsledku tak budete mať aj pre manipulátorskú Joan sympatie (klobúk dolu pred úžasnou Jessicou Lange) – pre obe hlavné predstaviteľky totiž platí motto, ktoré si nechala na náhrobok napísať Bette Davis: „She did it the hard way“.

628d44ac902f0475c8bb97a0725d644d

Celkový verdikt – Feud: Bette and Joan je seriálová pecka non plus ultra. Precizně odvyprávěné, hutné drama s vynikajícími herci má unikátní přidanou hodnotu pro hororové fandy v tom, že osvětluje u nás nepříliš známou kapitolu z historie filmového hororu. Za žádnou cenu si tenhle seriálový klenot a hororovou lekci nenechte ujít.

Parádní znělku můžete zkouknout zde

d876261234380b1f57367be003d82c22

feud